• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2
به همت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور؛

نشست ایجاد و توسعه زیست بوم های گردشگری ساحلی و دریایی برگزار شد

  • کد خبر : 713
  • ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
نشست ایجاد و توسعه زیست بوم های گردشگری ساحلی و دریایی برگزار شد
چهارمین نشست هم‌اندیشی برنامه جامع سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با موضوع توسعه زیست بوم های گردشگری ساحلی و دریایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گفتمان دریا، چهارمین نشست هم اندیشی برنامه جامع تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور، با عنوان ” ایجاد و توسعه زیست بوم های گردشگری ساحلی و دریایی”، عصر روز شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲، در سالن کنفرانس همایش‌های برج میلاد تهران به همت دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با حضور حدود ۵۰ نفر از مدیران، صاحب‌نظران، کارشناسان شرکت ها و ارگان‌های فعال در زمینه گردشگری دریایی و ساحلی، برگزار گردید.

در ابتدا، آقای محمد مهدی سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با اشاره به اینکه نگاه این شورا به صنایع دریایی، صرفا در حوزه کشتی سازی و ساخت سازه های دریایی و فراساحلی نیست گفت: در زمینه توسعه زیست بوم های دریایی دچار عقب ماندگی هستیم و اساسا دچار سوء برداشت های جدی و غلط می باشیم.

وی در ادامه افزود: کم ترین زیرساخت و امکاناتی در رابطه با گردشگری دریایی در کشورمان وجود ندارد.

محمد مهدی سالاری اظهار داشت: با نگاهی به عمده امکانات رفاهی گردشگری دریایی در دنیا، می بینیم که تعداد هتل‌ها، رستوران‌ها، فعالیت های ورزشی و تفریحی دریایی بسیار انگشت شماری داریم‌.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور با تاکید بر این نکته مهم که مردم کشور ما با قايق های تفريحی و گردشگری دریایی بیگانه هستند، گفت: اگر بخواهیم یک آمایش اساسی از گمیشان تا بندر آستارا و از بندر دیلم تا بندر چابهار در شمال و جنوب کشور به عمل آوریم، چند نقطه دارای جاذبه غواصی و با پتانسیل اقتصادی گردشگری دریایی خواهیم داشت؟

وی با اظهار تاسف از رها کردن و نادیده گرفتن بخش گردشگری دریایی بیان کرد: تا زمانی که در این بخش دائما دچار افراط و تفریط هستیم، و گردشگری دریایی را به رسميت نشناسیم، نمی توانیم مسائل، اهداف، برنامه‌ها و پروژه های پیش رو را در این راستا بررسی کنیم.

وی گفت: در این جلسه، فرصت ها و تجربیات موفق از کارشناسان و متخصصان گردشگری دریایی ارائه می شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور درباره ضرورت توجه به گردشگری دریایی در جزایر سه گانه، بویژه در جزیره ابوموسی گفت: آیا مردم ما تجربه شخصی و سفر به جزیره ابوموسی را دارند؟ باید زمینه ورود گردشگران داخلی و مردم را به جزایر سه گانه فراهم‌ کنیم؛ چون در حال حاضر جمعیت اندک بومی در این جزیره سکونت دارند.

در ادامه، تفاهم نامه ای بین شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی و دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور امضا شد.

لازم به ذکر است که این تفاهم نامه با هدف ایجاد، توسعه و تحکیم همکاری های مشترک برای توسعه گردشگری ساحلی، دریایی و فراساحلی و مسافری دریایی در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه‌ دریامحور کشور و تکالیف برنامه های پنج ساله توسعه و اهداف تشکیل و مأموریت‌های طرفین برای استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های طرفین اعم از استعدادهای سرمایه‌گذاری و مشارکت فعال در اهداف و فعالیت ها در راستای استفاده از ظرفیت های بالقوه و بالفعل قانونی دو طرف توافقنامه در جهت گسترش فرهنگ گردشگری ساحلی، دریایی و فراساحلی و سفرهای دريايی؛ در حدی که طرفین از هیچ گونه کوششی در این زمینه دریغ نخواهند کرد، منعقد گردیده است.

این نشست با حضور ریاست دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، مدیرکل سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، قائم مقام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، مدیرعامل شرکت مکین دریا، اعضای هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، معاونت بازرگانی کشتیرانی والفجر، مدیرعامل شرکت کشتی سازی‌ سیراف، مدیران و نمایندگان سازمان ملی کارآفرینی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت تک صنعت خیبر، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بنیاد علوی، شرکت توسعه گردشگری استان بوشهر، شرکت بوتان، منطقه آزاد اروند و سایر کارشناسان و متخصصان بخش گردشگری دریایی و ساحلی ضمن حضور، به ارائه پیشنهادات و انتقادات خود به منظور تکمیل برنامه جامع توسعه دریامحور پرداختند.

شایان ذکر است؛ سه نشست تخصصی نیز پیش از این با موضوع: «تامین مالی»، «فناوری، پژوهش و اقتصاد دانش بنیان دریایی» و «توسعه و نوسازی ناوگان دریایی کشور» نیز با حضور نهاد های تخصصی، استاید و صاحب نظران برگزار گردید.

اخبار تکمیلی این نشست متعاقباً منتشر می‌شود.

لینک کوتاه : https://iransea.ir/?p=713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.