• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
14
در نشست بررسی پیشرفت طرح های کنسرسیوم شاهراه بازرگانی و لجستیکی شرق مطرح شد؛

مشارکت همه ذی نفعان لازمه اجرای طرح های دریایی

  • کد خبر : 1025
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
مشارکت همه ذی نفعان لازمه اجرای طرح های دریایی
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی گفت: برای اجرای طرح های حوزه اقتصاد دریا باید همه فعالان و دست اندرکاران مرتبط با طرح را به میدان آورد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

به گزارش روابط عمومی شورای عالی صنایع دریایی کشور، نشست بررسی پیشرفت طرح های کنسرسیوم شاهراه بازرگانی و لجستیکی شرق به همت دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی برگزار شد.

محمدمهدی سالاری رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در این نشست گفت: طی یکسال اخیر ما راهبرد مشخصی را در دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی دنبال کردیم و آن شناسایی و ایجاد زنجیره ارزش در حوزه اقتصاد دریا بود.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد دریا، 15 زنجیره ارزش را دنبال کردیم و تلاش شد تا حلقه های این زنجیره ها تکمیل شوند، در گذشته برنامه های حوزه اقتصاد دریا بدون در نظر گرفتن حلقه های مختلف در زنجیره ارزش به اجرا گذاشته می شدند و این موضوع به روند کار و اجرای پروژه ها آسیب می زد.

سالاری گفت: بطور مثال امروز، در بسته شاهراه بازرگانی و لجستیک شرق همه موارد مورد نیاز دیده شده و فعالان زنجیره پای کار آمده اند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی عنوان کرد: اعضای کنسرسیوم ها فقط سرمایه گذار نیستند بلکه مجری طرح ها هستند، طرح توجیهی برای بیش از ۱۵ پروژه آماده شده و سایر اعضا هم باید طرح توجیهی خود را سریعتر ارائه کنند.

وی گفت: دفتر کنترل پروژه کنسرسیوم باید هر چه سریعتر راه اندازی شود و ما بتوانیم وضعیت اجرای پروژه ها را بطور هفتگی بررسی کنیم.

در این نشست همچنین حمیرا ریگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار می تواند هاب ترانشیب کشور شود و بار سایر بنادر را از این منطقه به هند و چین ارسال کرد.

وی افزود: چابهاراین مزیت را نسبت به بندرعباس دارد که انتقال بار از هند به چابهار 2 روز کمتر زمان می برد و این می تواند برای تجار جذابیت داشته باشد چون هزینه ترانزیت چابهار هم کمتر از بندرعباس است، در حال حاضر از تمام ظرفیت های بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری ما استفاده نمی شود و ظرفیت ها خالی مانده اند.

خانم ریگی گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰ هزار کانتینر وارد چابهار شده است و تلاش داریم امسال این رقم به ۱۰۰ هزار کانتینر برسد چرا که ظرفیت آنجا ۴۰۰ هزار کانتینر در سال است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: هم اکنون 6 هزار و 800 دستگاه کامیون در بنادر چابهار برای انتقال بار داریم اما موضوع راه آهن و قطار کارگو در این منطقه باید دنبال شود، بطوری که همزمان با قطار مسافری ما قطار باری داشته باشیم.

وی گفت: بحث سوخت هم با توجه به قاچاق، تبدیل به معضل شده و ما برای جلوگیری از قاچاق در واقع به بهانه ساماندهی، صورت مسئله را پاک کرده ایم . کشتی های ما بخاطر کمبود سوخت توقف های طولانی دارند، که باعث هزینه های زیادی می شود.

خانم ریگی عنوان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار زوار پاکستانی از چابهار عازم عتبات در عراق شدند، امسال هم برای استقبال از زوار پاکستانی جهت حضور در اربعین حسینی، اقدامات لازم را پیش بینی کرده ایم.

در ادامه این نشست داوود شهرکی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ما برای ایجاد شهر لجستیک در منطقه آمادگی داریم و می توانیم زمین اختصاص دهیم.

وی افزود: اگر می‌خوایم آسیای میانه و روسیه را به جنوب وصل کنیم باید ظرفیت حمل و نقل را گسترش داد که این امر مستلزم مجوز وزارت صمت برای تامین خودرو است.

شهرکی گفت: حداقل هزار دستگاه کشنده نیاز است که ابتدا باید مجوز واردات آنها از سوی وزارت صمت تایید شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چندین نهاد و شورا در وزارتخانه های مختلف برای اقتصاد دریا سیاست گذاری و تصمیم گیری می کنند، این موضوع باعث شده تا جزیره ای عمل کنیم و هر کدام سیاست های خود را دارند، رشد همه جانبه مستلزم برنامه ریزی همه جانبه است و باید اقتصاد دریا در همه مناطق بصورت یکپارچه بررسی و سیاست گذاری شود.

گفتنی است؛ در این نشست شرکت‌های عضو کنسرسیوم، آخرین وضعیت پیشرفت طرح های خود را ارائه کردند. این کنسرسیوم طی تفاهم نامه ای میان ۱۵ شرکت صنعتی، تجاری، لجستیکی و حمل و نقل در اولین رویداد همتایابی اقتصاد دریامحور ایران که در اردیبهشت ماه امسال در قشم برگزار شد، تاسیس شده و مشتمل بر ۱۰ ابرطرح صنعتی، بازرگانی و لجستیکی به ارزش بالغ بر ۲ میلیارد دلار است.

لینک کوتاه : https://iransea.ir/?p=1025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.